vrijdag 29 februari 2008

Vakantie van een jonge juffer (1764) (3)

dinsdag 14 augustus 2007

Woensdag den 28. Met myn linkerbeen ’t eerst uit bed gestapt. Een kopje chocolaad over myn schoot gestort. Neev Jochem beet my in ’t oor, dat het binnen ’t jaar een jongen Zoon beduidde. Van 10 tot 2 uuren wat door ’t huis gedribbeld. NB. De Rystenbry was dien middag smoor zout. ’s Namiddags van 4 tot half 7 bezig geweest met kleeden. Van 7 uuren tot 9 met Neev Jochem een wandelingtje gedaan. ’t Was morssig tusschen de kraamen. Neev Jochem kneep me geduurig in de armen. Zonder eeten na bed gegaan, omdat Tante Cornelia wat grommig was.
Donderdag den 29. Van 9 tot 10 uuren op myn bed gelezen. Pieter de knecht kwam Philesje haalen om zyn gevoeg te laten doen. Drie kusjes van Tante gekregen. Een dubbele boterham van roggenbrood by de thee genuttigd. ’s Middags ten eeten geweest by Mevrouw D**. Een beentje uit myn waaijer gebroken. NB Ik geloof, dat ik ’er vry wat meê gebadineert had. ’s Avonds laat t’huis gekomen. Neev Jochem kuste my genagt op de trap.
Vrydag den 30. Den geheelen dag t’huis gebleven en nieuw brywerk opgezet. De twee jonge Heeren van Dingsdags te vergeefs gekomen. Neev Jochem niet uit zyn Japon geweest. Vroeg slapen gegaan. Philesje meende te sterven.
Zaturdag den 1. October. My vergeeten te wasschen, omdat wy uit ryden moesten. De wagen stond om zeven uuren al voor de deur. Om 8 uuren uit het bed gestapt. Myn groene Japon aangedaan. Neev Jochem kwam myn keurslyf toerygen. NB Johanna de Keukenmeid was ’er by. Te Haarlem by Muy Bo..... geweest. Zy is grootsch, dat zy Stiefmoeder is. Wy waren al vroeg weêr t’huis. Dien avond by de Poolsche Konstmeester gegaan. Om 3 uuren lagen wy nog niet te bed.
Sondag den 2. Dien ochtend lang geslapen. Te 1 uur kwam Neev Jochem my uit het bed raazen. Hy deed my een stelzel kanten present. Philesje brak zyn voorste rechterpootje. Van 4 uuren tot half 6 gehuild. De Barbier, zei dat ’er geen kwaad by was. Tot ’s nachts 12 uuren met het beesje getobt. In den ochtenstond eerst in slaap gevallen.
Maandag den 3. De Laplandse Courant op myn bed gelezen. Van 11 tot 12 uuren thee gedronken. Voor 6 gulden en een dubbeltje aan Lint gekocht. NB Het blaauw lint staat my wel het mooist. Van 1 tot 2 uuren in myn nachtgewaad uit het schuifraam gelegen. Een diepe saluade ontfangen van een Heer, die voorbyging. Ik zag hem ’s avonds by Magito op de koord danssen. NB. ’t Was zekerlyk een Koorddendansser.
Dingsdag den 4. Myn kamerdeur vergeten op de knip te doen. Door Neev Jochem op myn bed verrast. Hy verfommelde alles wat ik aanhad. Ik wilde om hulp roepen, maar ik kon niet. Neev beloofde my te trouwen, dat ik in beraad genomen heb. Hy heeft maar twee kusjes van myn mond gehad. Ik was te beschaamd om hem langer te dulden. ’s Namiddags bragt hy my een paar mooije geborduurde neusdoeken t’huis. Ten 4 uuren zyn we eerst aan tafel gegaan, omdat we niet eer honger hadden. Den ganschen avond onder ons driën gezeten. Pieter de knecht vryd over Johanna; ik heb ze bespied.

Geen opmerkingen: